PROVOKASI: DILEMA MEMILIH UBAT ATAU SUPLEMEN? TIPS MEMBUAT PILIHAN, APAKAH USAHA DAN PILIHAN KITA TEPAT?

Wahai kesayangan PA sekalian termasuklah pengikut setia VIB.  Silalah ambil perhatian berat tentang perkara ini.  PA bukan sengaja nak memprovokasi akan kesan ubat preskripsi tapi inilah hakikatnya.  PA nak sangat semua umat manusia dunia ni, sihat.  Sekurang-kurangkan kita usahakan yang terbaik dan selebihnya kita serahkan pada Yang Maha Kuasa.

Jom kita tengok dengan teliti, satu persatu.  Telitikan ok? J   Perbezaan antara ubat dan bahan berkhasiat (Makanan tambahan)

  • UBAT sama sekali ganjil dengan tubuh.   Ia tidak menjadi sebahagian tisu badan dan tidak menyumbang bahan/nutrien berkhasiat.
TETAPI                 
  • BAHAN BERKHASIAT adalah semulajadi dan penting kepada tubuhKurang pengambilan > boleh menyebabkan kelemahan fungsi organ tubuh
Jadi kita PILIH UBAT ATAU SUPLEMEN/MAKANAN BERKHASIAT?


  • UBAT merupakan ejen-ejen bahan kimia yang kuat yang boleh mengubah fungsi-fungsi tubuh dengan cara mengganggu tindakan biokimia dan proses-proses enzim.   
TETAPI                 
  • BAHAN BERKHASIAT bertindak membantu tindakan biokimia dan pemprosesan enzim tubuh.  
Jadi, kita PILIH UBAT ATAU SUPLEMEN/MAKANAN BERKHASIAT?


  • UBAT boleh menyebabkan kesan sampingan dan kebanyakannya kekal didalam badan.  Seperti aspirin yang kekal dalam badan akan menyebabkan gangguan perut, loya, penglihatan, mental, bintik-bintik merah, telinga berdengung, penghadaman dan ….                           
TETAPI                 
  • BAHAN BERKHASIAT tidak menimbulkan kesan sampingan.  Sekiranya penggunaan berlebihan hanyalah bersifat sementara, oleh kerana badan membina sistem enzim untuk menghadapi bahan berkhasiat, ianya automatic bersedia menghadapi kelebihan penggunaan.
Jadi, kita PILIH UBAT ATAU SUPLEMEN/MAKANAN BERKHASIAT?

  • UBAT bertindak dengan baik sekiranya diambil secara berasinganJika tidak, ianya boleh terganggu antara satu sama lain dan menghasilkan kesan sampingan.   
TETAPI                
  • BAHAN BERKHASIAT bertindak lebih baik dengan pengambilan gabungan dan membantu antara satu sama lain seperti satu rantai yang bergabung untuk hasil yang cantik.
Jadi, kita PILIH UBAT ATAU SUPLEMEN/MAKANAN BERKHASIAT?


  • UBAT biasanya diambil antara dua waktu makan untuk mengelakkan kesan pengaruh makanan ke atas ubat             
TETAPI                
  • BAHAN BERKHASIAT baik diambil dengan makanan kerana lebih berkesan diserap dan meningkatkan keberkesanan penghazaman.
Jadi, kita PILIH UBAT ATAU SUPLEMEN/MAKANAN BERKHASIAT?


  • UBAT (boleh membawa maut > akibat salah penggunaan atau pengambilan melampau)      
TETAPI            
  • BAHAN BERKHASIAT > tiada satupun kenyataan berhubung kematian akibat pengambilan bahan berkhasiat termasuk vitamin, zat galian dan asid amino. 
Jadi, kita PILIH UBAT ATAU SUPLEMEN/MAKANAN BERKHASIAT?


  • UBAT memberikan kesan kepada setiap individu walau sekompleks mana perbezaan sistem tubuh                              
TETAPI                 
  • BAHAN BERKHASIAT tidak memberi tindak balas melainkan ternyata seseorang itu kekurangan nutrient vitamin, asid amino dan zat galian
Jadi, kita PILIH UBAT ATAU SUPLEMEN/MAKANAN BERKHASIAT?


  • UBAT bertindak cepat serta menakjubkan.  Hanya dalam tempoh beberapa minit sahaja pun boleh mendapat kesannya.  Beerti ….                              
TETAPI                 
  • BAHAN BERKHASIAT bertindak secara perlahan-lahan dalam jangka masa panjang. (bertindak secara lembut mengikut sistem tubuh).
Jadi, kita PILIH UBAT ATAU SUPLEMEN/MAKANAN BERKHASIAT?


  • UBAT hanya merawat kesan atau tanda-tanda penyakit bukan merawat punca penyakit. Malah ia hanya menutup kesakitan tetapi tidak memulihkan.  Kerana itu, jika kita perhatikan, dos tambahan dari PCM150 > PCM250 > …> …> … PCM650 [mengambil contoh sakit kepala], dos semakin bertambah kerana sistem badan sudah lali dengan kandungan …. Sedangkan biasanya, sakit kepala berpunca daripada kekurangan kalsium serta air.                           
TETAPI                
  • BAHAN BERKHASIAT merawat dari puncanya kerana ia menampung kekurangan zat yang diperlukan agar tidak berulang lagi. 
Jadi, kita PILIH UBAT ATAU SUPLEMEN/MAKANAN BERKHASIAT?


  • UBAT perlu ketelitian kerana sukatan berlebihan memberi kesan sampingan malah merbahaya,                    
TETAPI                 
  • BAHAN BERKHASIAT tidak memerlukan ketelitian kerana sistem badan akan secara automatik menerima bekalan nutrien dengan terhad.  Jika pengambilan berlebihan akan disekat oleh badan.  Tetapi tidak mendatangkan mudarat
Jadi, kita PILIH UBAT ATAU SUPLEMEN/MAKANAN BERKHASIAT?


  • UBAT terhadap golongan berusia diperlukan dalam kuantiti sedikit kerana golongan ini mudah mendapat kesan sampingan dari pengambilannya,   
TETAPI                 
  • BAHAN BERKHASIAT diperlukan oleh golongan berumur dengan lebih banyak kerana faktor kekurangan zat dan penghazaman yang telah mulai lambat.  Janji Selamat.
Jadi, kita PILIH UBAT ATAU SUPLEMEN/MAKANAN BERKHASIAT?


  • UBAT sebenarnya boleh mendatangkan penyakit lain yang disebut ‘iatrogenic’ (physician caused) kerana ubat memberikan kesan sampingan pada tubuh                
TETAPI                 
  • BAHAN BERKHASIAT memelihara badan daripada penyakit dengan menguatkan sel-sel daripada serangan bakteria, virus dan lain-lainSerta melambatkan proses kemunduran fungsi organ dalam badan.
Jadi, kita PILIH UBAT ATAU SUPLEMEN/MAKANAN BERKHASIAT?



Jadi, (hei...  berapa banyak kali daaaaa.....) sekarang bagaimana?  Apa pilihan kita? Menambah sakit atau mengurangkan sakit? Pengalaman PA sendiri, (syukur sangat, PA memang jenis tak boleh ambil ubat > sebab pasti lalok “high”.  Bayangkan dengan hanya mengambil sejenis tablet dibancuh dalam air dan minum > untuk melegakan demam, batuk, selsema, PA tumbang tak sedar diri 4 jam lamanya.  Bila sedar (itupun setelah dikejut) terus sakit kepala dan longlai terhoyong-hayang.  Masa ini barulah PA tau PA alah ubat-ubatan.  Syukur.  Ini kes lama dah.. adalah dalam 7 tahun lalu.  Sekarang tidak lagi..

Say No to Drug!!!  Cubalah sendiri, kita akan rasa perbezaan ketara terhadap kesihatan kita.  Apa-apapun semua dengan Rahmat DIA YANG MAHA KUASA, tanggungjawab kita, jaga amanah dan pinjaman dariNya.  Zaman Ibnu Sina pun tak ada ubat-ubat yang merosakkan begini!!!

Lagi satu contoh, mak PA memang tak makan ubat preskripsi, hanya makan suplemen semulajadi yang macam PA makan ni lah… Hasilnya emak, jauh lebih sihat dan awet muda berbanding rakan-rakannya yang sikit-sikit ke klinik > ambil ubat > makan > tambah dos > dan penyakit datang lagi.

Bukankah kesihatan itu adalah perkara paling berharga kurniaan TuhanJom kekalkan dan optimumkan kesihatan kita untuk orang-orang tersayang, keluarga, masyarakat dan bangsa!!!  (Banyak kesan positif dari usaha kita ini – cuba kaji).. Owh jangan lupa pilih dari sumber semulajadi tau.  Macam yang PA amalkan ni.  (Pssttt.. terkini PA disangka budak sekolah, walhal PA da berumur tau… Dah bertahun-tahun melepasi 30 tahun… oowwww…..) 

Ha, bagi yang memang peminat setia klinik dan ubat preskripsi atau jua bekerja dalam bidang perubatan, tak kisahlah di mana pun, janganlah terasa tercabar dengan penyataan PA ini.  PA bertindak untuk membantu usaha kesedaran sivik semua pihak.  WALLAHU ‘ALAM… 


Hubungi kami segera! Perkhidmatan kami sentiasa 24 jam sehari, 7 hari seminggu! 0162972050 / suteracitra@gmail.com / fb page: Pesona Asli Shaklee Online atau isi borang ini: http://vitaminibumenyusu.blogspot.com/p/tempahan.html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang Add