Fungsi Kolagen Melibatkan 360 Sendi Tubuh Manusia, Risiko Kekurangan Kolagen Yang Menyakitkan.


Memandangkan zaman sekarang, adalah zaman orang berlumba-lumba nak cantik dan nak sihat, (Syukur, alhamdu Lillahi - bukankah menjaga kesihatan itu adalah satu tuntutan agama?), maka sukacita kami nak kongsikan tentang fungsi kolagen dalam tubuh badan manusia.  Untuk pengetahuan kita semua, fungsi kolagen bukan semata-mata untuk kecantikan ya.  Fungsi Kolagen merangkumi, kesihatan kuku, otot, mata, sesendi, kulit, rambut dan macam-macam lagi.  

Dr. Hamid Ahmad Hamid dalam bukunya “The Journey of Faith inside the Human Body”, mengesahkan terdapatnya 360 sendi pada tubuh manusia seperti yang disabdakan oleh Nabi SAW 1400 tahun yang lalu, iaitu seperti berikut:

147 sendi di tulang belakang
  • 25 sendi antara tulang belakang
  • 72 sendi antara tulang dan tulang rusuk
  • 50 sendi antara tulang bahagian luqaimat (lumbar?)


24 sendi di dada
  • 2 sendi antara tulang sternum dan thoracic cage
  • 18 sendi antara tulang dada dan tulang rusuk.
  • 2 sendi antara klavikula dan skapula (tulang belikat).
  • 2 sendi antara skapula dan dada


86 sendi di hujung teratas
http://pesonaasli.blogspot.com
Rajah sendi manusia
  • 2 sendi antara tulang scapular
  • 6 sambungan antara siku.
  • 8 sendi antara pergelangan tangan
  • 70 sendi antara tulang tangan


92 sendi di hujung terbawah
  • 2 sendi pinggul
  • 6 sendi antara tulang lutut
  • 6 sambungan antara pergelangan kaki
  • 74 sendi antara tulang kaki


11 sendi di pelvis
  • 4 sendi antara vertebra tulang ekor (coccyx)
  • 6 sendi antara tulang acetabulm
  • 1 sendi sumphysis kemaluan

Jumlah sendi 360


Fungsi sendi ini adalah:

bagi memudahkan pergerakan anggota –anggota di tubuh manusia. Pada zaman Nabi SAW adalah tidak mungkin bagi manusia untuk mengetahui bilangan sendi ini dengan ketepatan seperti itu, kerana sebahagian besar sendi ini halus saja dan berada pada kedudukan yang sangat sukar untuk dilihat. Sendi-sendi halus ini tidak diketahui sebelum adanya kemajuan anatomi, dan pada masa kini para saintis barat hanya mampu menganggarkan bilangan sendi di dalam tubuh manusia adalah di antara 250 hingga 350.

Allah SWT berfirman:
“Apakah Dia (Allah) yang menciptakan itu tidak tahu, sedangkan Dia adalah Maha Halus, lagi Maha Mengetahui?”
( Al-Mulk :14)
“Dan tidaklah yang diucapkannya (Rasulullah SAW) itu menurut kemahuan hawa nafsunya. Ucapannya itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan (kepadanya).”
(An-Najm: 3-4)

Demikianlah petikan dari buku tersebut.

Risiko:

Sedar atau tidak?  Kebanyakan dari golongan berusia, akan merasai kesakitan sendi terutamanya pada lutut.  Mengapa?  Kerana sendi lutut adalah sendi paling banyak digunakan yang turut menampung berat badan serta berat bebanan yang dipikul setiap hari.  Sebenarnya kesakitan sendi, boleh dirasai pada semua peringkat umur.  Seperti penghidap JIA - Juvenil Ideopathic Arthritis, mahupun arthritis atau rheumatoid arthritis, kesakitan sendi ini, tidak mengira di mana kedudukannya, terutama bagi pesakit rheumatoid arthiritis (klik sini untuk > arthritis yang mengancam dewasa malah kanak-kanak.)  NaudzubILLAHI... 

Malah, peringkat kanak-kanak hinggalah peringkat dewasa turut merasai lenguh, sengal, ngilu malah sakit, pada sendi-sendi tertentu seperti di jari-jemari, di pergelangan kaki, pergelangan tangan, di penyambung tengkuk dan tulang belakang.  Betul?

http://pesonaasli.blogspot.comJadi saranan PA, jom kita segerakan pengambilan kolagen semulajadi (pastikan semulajadi, 1000mg dalton adalah yang ideal, jika tidak dikhuatiri kolagen itu bakal terapung-apung tidak diserap ke tempat sepatutnya dan seterusnya memberikan risiko penyakit pula).  Oleh itu, semak label kolagen anda.  Dan ketahuilah bermula pada umur 25 tahun, badan tidak mampu menghasilkan semula kolagen semulajadi tubuh badan.  

Dan kerana itu, tanggungjawab diri sendiri untuk menggantikan semula kekurangan kolagen pada tubuh dengan pemakanan tambahan iaitu Serbuk Kolagen Shaklee.  Kenapa?  Sebab ia tiada bahan tambahan tidak kira perasa, pewarna, pewangi dan lain-lain.  Malah, kolagen Shaklee adalah dari sumber ikan laut dalam iaitu sumber kolagen paling sesuai dengan tubuh badan.  Jangan terlepas tawaran bulan ini iaitu Shaklee Collagen Powder dan yang paling menarik, dapatkan harga serendah-rendahnya beserta keahlian percuma!!!  (Malah, ada juga tawaran dari serendah RM90++ sekotak.)


Hubungi kami segera! Perkhidmatan kami sentiasa 24 jam sehari, 7 hari seminggu! 0162972050 / suteracitra@gmail.com / fb page: Pesona Asli Shaklee Online atau isi borang ini: http://vitaminibumenyusu.blogspot.com/p/tempahan.html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang Add