KOLESTEROL PENYUMBANG TERBESAR PUNCA ANGIN AHMAR/STROK

Ha!!! Jangan tak tahu, kolesterol merupakan penyumbang terbesar kepada punca angin ahmar atau dipanggil strok.

Jika kolesterol merupakan penyumbang terbesar beerti ia adalah punca yang harus kita tangani sebelum risiko angin ahmar menyinggah.  (Mencegah atau merawat?)  Ini pilihan peribadi, terpulang.  Seperti yang telah kita kongsikan sebelum ini, tips menurunkan kolesterol (klik sini) atau dengan kata mudah, jalani hidup sihat serta jaga pemakanan dan bersenam boleh mengurangkan risiko penyakit-penyakit kronik termasuk serangan angin ahmar dan sakit jantung.



Tapi pernah tak kita semak dan kita kaji pengambilan zat/nutrien kita seperti saranan piramid makanan?  Jika ada pun, mungkin tidak mencukupi.  Ye tak?  Tak jadi masalah.  Boleh ambil suplemen untuk menampung kekurangan zat.  Serta harus di ingat, suplemen adalah melengkapi kekurangan zat dan merawat penyakit dari puncanya.  Dah baca tentang beza ubat dan suplemen?  Klik sini ^_^







3 kemungkinan yang biasa, bagaimana strok/angin ahmar boleh terjadi?

  1. Thrombus - Darah beku yang menyumbat saluran darah yang telahpun sempit.  >>> Punca saluran darah sempit >>> kolesterol tinggi.
  2. Emboius - Darah beku yang menyempit/menyumbat di bahagian cabang-cabang saluran darah (clot artery junction)
  3. Aneurism - Gelembung pada saluran darah yang lemah (swelling in a weaken blood vessel) yang mengakibatkan saluran darah pecah.  Saluran darah tidak elastik, bahkan keras dan mudah pecah.

Tanda-tanda amaran biasa:
  • Tekanan darah tinggi
  • Kolesterol tinggi
  • Penglihatan kabur atau berbayang (double vision)
  • Badan lemah, kebas sebelah badan atau kedua-dua belah
  • Tangan, kaki, tapak kaki menyucuk-nyucuk
  • Tidak boleh bercakap, fikiran bercelaru 


Tanda-tanda telah diserang strok:

  • Badan lumpuh
  • Hilang deria rasa
  • Tidak boleh bercakap
  • Hilang kuasa mengawal (terhoyong-hayang)
  • Pening-pening dan muntah

Suplemen boleh membantu, ya! Malah tidak memberi kesan sampingan seperti ubat-ubatan.  Tapi eloklah kita mencegah dari peringkat awal lagi.  Jika dah ada tanda-tanda amaran, segerakanlah bertindak.  Ramai lagi yang memerlukan kita dan menyayangi kita kan?  Tanggung dan jawab terhadap kesihatan sendiri adalah amanah dari Yang Maha Kuasa.

Apakah suplemen yang boleh membantu mengurangkan risiko angin ahmar?  Suplemennya hampir sama dengan suplemen mencegah kolesterol klik sini:  (ingat lagi kan?  punca angin ahmar adalah kolesterol.  > sebab itu perlu dirawat dari puncanya), BUKAN mengurangkan rasa sakit dengan ubat.

Mudah-mudahan usaha kita semua berhasil.  Tapi ingat!  Kuasa menyembuhkan adalah Tuhan Yang Maha Kuasa, tanggung dan jawab kita adalah mengusahakannya!!!

Jadi, pilih cara hidup sihat tanpa dadah.  Jom sertai komuniti ini:  https://plus.google.com/communities/105600660220243417024 


Hubungi kami segera! Perkhidmatan kami sentiasa 24 jam sehari, 7 hari seminggu! 0162972050 / suteracitra@gmail.com / fb page: Pesona Asli Shaklee Online atau isi borang ini: http://vitaminibumenyusu.blogspot.com/p/tempahan.html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang Add