JENIS KOLESTEROL DAN TIPS MENURUNKAN KADAR KOLESTEROL CARA MUDAH, CEPAT DAN BERKESAN

Sebelum kita melompat lebih jauh... hahaha...tak-tak-tak sebelum kita terus ke tips menurunkan kolesterol, jom kita tengok dulu jenis-jenis kolesterol dan cara semak nisbah kolesterol:

2 JENIS KOLESTEROL:

  • Kolesterol tidak baik (LDL - Low Density Lipoprotein) --> jika nisbah kolesterol kita adalah <130 jangan bimbang, risiko penyakit adalah rendah
  • Kolesterol baik (HDL - High Density Lipoprotein) --> Untuk lelaki, HDL yang elok adalah 45+ manakala perempuan 60+

CARA SEMAK NISBAH NORMAL:

Jika jumlah kolesterol >200, segerakan semak nisbah:  Formulanya:  Jumlah kolesterol / HDL

Nisbah normal adalah:  Untuk lelaki 4.5 atau kurang, manakala untuk perempuan 4.0 atau kurang.  
Nisbah yang baik pula adalah 3.5 dan 
Nisbah sangat baik adalah 3.0

Contoh:  Jumlah kolesterol = 250, HDL 50 --> 250 / 50 = 5

Dalam kes di atas, nisbah adalah 5 beerti melebihi 4.0 atau 4.5 --> maka haruslah menurunkan kadar kolesterol kita.... Huish!!! jangan bimbang, KITA BOLEH!!!

Selingan:  
Tahukah?  Bagi setiap 1% pengurangan kolesterol dalam darah, kita menurunkan risiko serangan jantung sebanyak 2%?

Jadi, jom turunkan kolesterol. Bagaimana? Bersenam, diet sehat serta pengambilan suplemen semulajadi.  
Sebelum itu, ekslusif untuk anda yang pilih untuk membaca entri ini >>> Fungsi kolesterol secara amnya adalah untuk:
  • bertindak sebagai bahan mentah bagi membina hormon seks.
  • membantu pembentukan hormon yang terlibat dalam reaksi stress
  • sebagai sistem pengangkutan dan komunikasi membran sel
  • biasanya ditukarkan kepada asid-asid hempedu (hampir 90%)

Nah, sekarang kita beralih ke Tips Menurunkan kolesterol ok?  

Secara amnya, jaga pemakanan, tukar cara hidup adalah 2 kaedah yang diketahui umum yang sangat elok untuk diamalkan.  Tetapi, rata-rata individu macam kita ni, tak terjaga pemakanan mahupun cara hdup.  Tak perlu lihat pada mereka yang merokok mahupun peminum alkohol.  He3. Kita yang suka makan makanan segera, makanan diproses serta tidak bersenam secara konsisten 30 minit x 3 kali seminggu?  He3... Letak kereta pun nak dekat dengan pintu masuk, apatah lagi nak bersenam?  Ha2, ye tak?

Oleh sebab itu, suplemen itu penting bagi menampung keperluan zat dan nutrisi yang kurang akibat pemakanan yang belum tentu seimbang dan secukup zat harian yang diperlukan.  Ingat kempen "Say No To Drug"  Ha... dadah bukan sahaja tentang dadah yang diambil seperti pink lady, pil kuda ataupun yang dicucuk seperti ganja.  Sedar atau tidak ubat yang kita ambil di farmasi/klinik juga mengandungi dadah.  Percayalah, hidup yang sehat adalah hidup tanpa dadah.  Mungkin kita berfikir sejenak, alah bukan banyak pun sikit je dadahnya, tak jadi khayal pun (terpulang > bukankah sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit?  Jadi bukit tak mengapa, kalau jadi sakit kesan sampingan? ini sendiri makan pengat, sendiri mahu ingat).  Jangan marah ok.. Senyum sikit ^_^

Sebenarnya banyak tips yang kita nak kongsi tapi, kita kongsi di entri lain eh:  antaranya tips 12 minggu turunkan kolesterol tanpa bantuan ubat dan suplemen!  Wah!!! Menarik kan? Ada lagi.. diet turun kolesterol... dan banyak lagi.. Yang penting, tolong 'stay tuned', tolong +1, tolong 'like' tolong 'tweet' dan tolong emel ke kawan-kawan.  He3.. aci tak?  Aci la... saya jenuh wat research ni.. ha3...

Tips makan:
  • daging merah - 1 minggu 1 X je ye
  • daging proses - 1 bulan 1 X (kalau boleh 6 bulan sekali)
  • Organ - hati, otak, paru, limpa dll - jangan makan
  • kulit ayam, itik dan lain-lain - jangan makan
  • makanan bergoreng - seminggu 2X cukuplah
  • Hasil tenusu - boleh tapi yang rendah lemak aje ok

Tips suplemen:
  • Garlic Complex - pengambilan 800mg utk 4 bulan, mengurangkan 12% kolesterol dan 17% triglycerides
  • Vitalea - pengurangan faktor lipid
  • Energizing Soy Protein (sentiasa menjadi suplemen no. 1 pilihan ramai seluruh dunia) - menurunkan penghasilan LDL teroksida, penghasilan komposisi asid amino, menyamai kandungan protein lengkap tanpa kolesterol, soya (yang tidak diubah genetik, seperti ESP) bertindak secara 'magik' ke atas kolesterol.
  • B-Complex - mengurangkan kolesterol, triglycerides (jenis lemak) dan menambah HDL dan meluaskan pembuluh darah
  • Vita-E Complex - Anti-oksidan paling baik yang mengurangkan pengoksidaan LDL
  • Vitamin C - mengurangkan risiko kematian akibat sakit jantung kerana pelengkap dan pelindung sel tubuh.
  • Carotomax - melambatkan penularan sakit jantung
  • Omegaguard - menipiskan darah, maka mengurangkan penyumbatan pembuluh darah.  90% serangan jantung adalah kerana darah tergumpal.  Melancarkan aliran darah, mengurangkan tekanan darah.
  • Ostematrix - bertindak seperti sabun dengan menyingkirkan kolesterol dari tubuh.
  • Alfalfa - kaya fiber bagi menyerap keluar kolesterol.
  • Lecithin - menurunkan kolesterol
  • Vivix -  tonik anggur muscadine yang memang membantu secara efektif dalam penyembuhan kebanyakan penyakit-penyakit kronik.
Wah, banyakkan?  Perlu ke ambil semua.  Eh, tak perlu.  Nanti kita boleh cadangkan pada semua gabungan-gabungan tertentu yang sesuai dengan bajet kita semua.

Jangan lupa 'stay tuned', tolong +1, tolong 'like' tolong 'tweet' dan tolong emel ke kawan-kawan.  Hehehe... 

Jangan bimbang jika kolesterol anda tinggi, kita boleh usahakan.  Jika dah tahap bahaya >>> memang kena bimbang, amalkan hidup sihat.  Dapatkan nasihat doktor tapi cakap kat doktor "saya nak hidup yang betul-betul bebas dadah, jadi saya nak doktor rekemen pada saya suplemen yang boleh saya ambil."  Aci tak?  Kita tengok jom, ada tak doktor yang nak layan permintaan kita tu? -peace-

P/S:  Jika anda adalah seorang doktor atau jururawat, atau ahli farmasi atau ada apa-apa kaitan, jangan melatah.  Setiap kita punya pilihan sendiri kan?  Siapa sayang dirinya, tentu nak pilihan yang lebih baik kan?

Hubungi kami segera! Perkhidmatan kami sentiasa 24 jam sehari, 7 hari seminggu! 0162972050 / suteracitra@gmail.com / fb page: Pesona Asli Shaklee Online atau isi borang ini: http://vitaminibumenyusu.blogspot.com/p/tempahan.html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang Add