Tips diet mudah pesakit jaundis/penyakit hati

Salam sejahtera,

Jaundis nampak ringan, tapi jaundis juga merbahaya.  Jaundis ringan boleh disembuhkan dengan terapi diet dan sedikit senaman. Jaundis juga menyerang orang dewasa. Pesakit biasanya perlu berehat sehingga simptom akut beransur hilang.

Cara awal yang boleh meredakannya adalah mudah.  Jus lemon, anggur, pear, lobak merah, ubi bit dan tebu boleh membantu. Prosedur enema (memasukkan cecair ke dalam kolon atau dubur) hendaklah dilakukan setiap hari semasa minggu pertama berpuasa makan untuk memastikan penyingkiran normal pada usus.  Jadi kuranglah penyerapan bahan beracun ke dalam aliran darah seterusnya ke hati. Pada ketika ini pesakit digalakkan berpuasa makan, sebaliknya hanya mengambil jus buah-buahan sahaja.

Pengambilan jus buah-buahan ini boleh dihentikan selepas simptom mereda dan seterusnya diet berikut disarankan:

  • Bangun dari tidur:  minum air suam yang diperah 2 sudu teh limau nipis
  • Sarapan:  Jus segar epal, betik, anggur, beri atau mangga.  Segar sahaja ye. Satu cawan gandum atau satu keping roti gandum dengan sedikit mentega.
  • Minum pagi:  Jus oren
  • Makan tengahari:  2 keping kecil capati di buat drpg tepung gandum penuh, semangkuk sup sayur, sayur daun hijau kukus seperti sawi serta segelas susu mentega.
  • Minum petang:  Jus oren atau air kelapa yang dicampur secubit garam (bagi membuang bisa).
  • Makan malam:  Seperti makan tengahari atau pilihan sayur adalah kentang bakar serta segelas susu (boleh juga dicampur madu)

Sekurang-kurangnya dalam tempoh 2 minggu, elakkan makanan berlemak/berminyak.  Dan seterusnya selepas itu, makan-makanan ini hendaklah di ambil dengan kuantiti plg minimum.  Juga pastikan elakkan daripada memakan makanan yang sukar/lambat dicerna oleh usus.

http://pesonaasli.blogspot.com

Demikianlah tips mudah pemakanan orang berpenyakit hati mahupun jaundis.  Semoga kekal sihat dan ceria.  Tips tambahan:  Boleh masukkan dua produk ini untuk kesan yang lebih memberangsangkan.

Whatsapp:  0162972050

posted from Bloggeroid

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang Add