Salah Cara Ambil Vitamin

Assalamu 'alaikum,

Kepada pengamal-pengamal vitamin!  Cuba lihat balik cara kita amalkan vitamin.  Mungkin cara kita salah, itu sebab kita tak mendapat hasil seperti orang lain.  Lain padang lain belalang, apatah lagi kita ni manusia.  Lain badan, lain kondisi.  

Ada segelintir kumpulan pengamal vitaminyang merasakan tidak mendapat apa-apa manfaat dari pengambilan vitamin atausupplement mereka.  Mengapa?  Adakah disebabkan oleh beberapa faktor ini:(mungkinkah kita tergolong satu darinya):


1. Pengambilan air kosong dipandang remeh.

Ramai yang ada masalah untuk amalkan minum air masak kosongdan lebih suka yang bewarna dan berperisa.  Air yang manis boleh meningkatkankepekatan darah serta menyebabkan kegemukan.   Kita disarankan mengamalkan banyak minum air masak apabilamengamalkan pengambilan vitamin supaya penyerapan vitamin oleh tubuh berlakudengan lebih baik.


2. Elakkan makan vitamin secara banyak sekaligus pada satumasa.

Apabila kita makan semua vitamin secara sekaligus, inimeningkatkan kepekatan darah kita hanya pada masa-masa tertentu. Ramai yangsuka amalkan ini apabila waktu hendak tidur sedangkan pada masa selepas itukita akan kurang minum air.  Maka, cuba agih-agihkan pengambilan vitamin andamengikut kesesuaian dan keperluan anda agar kepekatan darah tidak meningkat secaramendadak pada satu satu masa.  Ini juga membantu agar buah pinggang tidakterlalu dibebani pada satu satu masa tertentu sahaja.


3. Elakkan pengambilan vitamin bersama ubat.

Sekiranya anda dalam pemantauan doktor atas masalahkesihatan, elakkan mengambil ubat secara serentak dengan pengambilan vitaminkerana ini hanya akan menyebabkan darah bercelaru dan tidak dapat menyerapvitamin dengan baik. Cuba sediakan jadual, sekiranya selepas makan pagi andamengambil ubat doktor maka anda boleh amalkan vitamin pada waktu tengahari ataumalam. Namun sekiranya anda perlu makan ubat secara berturutan, pagi danpetang, maka amalkan vitamin selepas 1-2 jam selepas pengambilan ubat doktor.


4. Kurangkan pengambilan kafien dalam diet harian.

Tahukah anda pengambilan kafien boleh merosakkan vitamin yangsedia ada dalam badan? Maka pengambilan minum yang berkafien yang tinggi secaraberterusan boleh membazirkan vitamin yang kita amalkan selama ini.  Maka kitatidak akan mendapat kesan seperti yang diharapkan sama sekali disebabkanvitamin rosak disebabkan pengambilan kafien secara berterusan.


5. Pantang larang makan vitamin

Tahukah anda pengambilan multivitamin yang lengkap dengan zatbesi tidak boleh diambil bersama susu? Ini kerana ia akan mengganggupenyerapan zat besi itu sendiri. Tahukah anda vitamin E tidak boleh diambilbersama alfalfa kerana alfalfa boleh mengganggu penyerapan vitamin E oleh tubuhbadan manusia.  Ada beberapa lagi yang perlu kita ketahui seperti pengambilanAlfalfa tidak disarankan untuk ibu mengandung kerana boleh mengakibatkan risikokeguguran di awal kehamilan.


TIPS UNTUK IBU MENYUSU

Makanlah vitamin yang fokus untuk membantu ibu menjayakanpenyusuan. Utamakan niat yang utama. Supaya tidak terlalu banyak vitamin yanganda amalkan dan dikhuatiri pengambilan air tidak sekata. Sekiranya andamembeli, maka dapatkan jadual makan yang betul dan pastikan anda tahu fungsikebaikan vitamin yang anda beli! 


Kredit kepada http://anakkuwiraku.blogspot.com


Untuk maklumat lanjut dan mendapatkan konsultansi percuma, hubungi saya: Boleh call saya - 0162972050 atau pm via fb: Citra Sutera atau emel: suteracitra@gmail.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang Add