Bijirin, Jawapan Penurunan Berat Badan!

Assalamu 'alaikum & Salam Sejahtera semua,

Semoga semua sihat ceria dan gembira sentiasa.  He3, kalau badan sihat, pasti ceria dan gembiran kan....

Bijirin, atau dipanggil grain, memang sangat sinonim dengan hidup kita, eh saya.  Tuan/puan, saya tidak pasti... hi3.... Saya memang dah dibiasakan dengan bijirin sedari kecil lagi.  Mak suka buatkan air nestum/oat untuk kami semua.  Seeedaaapppp!!!!!

Tips untuk menurunkan berat badan malah membantu untuk mengawal kolesterol adalah dengan pengambilan bijirin.  Sebab itu, jantung saya sihat dan berat badan saya kekal sahaja.  BMI (Body Mass Index saya memang sentiasa di paras normal.  Malah kalau ikut tips nyahtoksin yang dikongsi di sini (klik2), memang itulah dia!!!  Tak jumpa?  Tak apa, boleh tengok kat bawah ni:



5 Tips detox/nyahtoksin semulajadi:
1. Makan bijirin (waktu sarapan/malam/sukahati bila2 pun boleh);
2. Makan buah (gantikan dari mengunyah kerepek/keropok/asam/bla3);
3. Makan sayur-sayuran (ulam ke, rebus ke, goreng pun tak apa);
4. Makan kekacang (tak termasuk kacang goreng, kacang tumbok, dll); dan
5. Minum air yang telah dimasak (Pastikan dari bekas yang BPA free ye).

Kenapa mesti bijirin, buah, sayur & kekacang? sebab semuanya tinggi fiber. Lagi tinggi fiber, lagi bagus proses detox. Juga lagi tinggi fiber, lebih air kena minum, baru proses detox lengkap!!! ^_^ Selamat mencuba!!!!


Betul!!!  Bijirin memang kesukaan saya, buah? lagilah saya suka?  Sayur?  Jangan cakap, tak lengkap hidangan saya kalau tidak ada sayur.  Kacang?  Hi3... memang saya makan?  Jerawat?  Eh, tak ada... kalau ada pun sekali sekala sahaja.  ^_^  sangat jarang!!!  Tapi, kacang bukan penyebab jerawat ok... Oh.. cakap tentang kacang, kacang yang paling elok kita makan, kacang badam tau, yang lain-lain tinggi kolesterol.


Jom kita tgk sedikit info tentang bijirin ni.
  • Antara bijirin:  gandum, beras, oat, barli, jagung, beras perang, pasta dan lain-lain.
  • Pengambilan bijirin penuh boleh mengurangkan risiko diabetes tahap II,  penyakit kardivaskular, low density lipoprotein (LDL) & triglyceride yang menyumbang kepada 26% penurunan risiko  koronori jantung, hipertensi dan obesiti.

Jadi, secara tidak langsung, memandangkan bijirin atau fiber ini mengurangkan risiko obesiti, bermakna bijirin mengurangkan berat badan.  Dengan syarat, makan bijirin dan minum air lebih dari mencukupi pun lagi bagus, janji air yang telah dimasak.

Oleh sebab itu, makanlah bijirn sekali pun tak apa setiap hari.  Tak lalu?  Dah cuba buat cair-cair campur susu atau malt coklat?  Cuba dulu.  Tak lalu juga?  dah cuba campur dlm masakan?  Ye, masakan!  Telur goreng, cucur manis/masin, masak lemak cili api?  Ha3... boleh je, sedap!!!  Mula-mula sikit-sikit, dah lama nanti boleh punya!!!! 

Okay, itu sahaja buat kali ini.  Selamat mencuba!!!



P/s:  Nak tahu rahsia pelanggan-pelanggan saya menurunkan berat badan selain dengan tips di atas?  Hubungi saya tau!!! 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang Add