7 LANGKAH MUDAH ATASI DIABETES

Salam ceria semua.

Eh, ada tengok dalam akhbar tak baru-baru ini.  Tentang diabetes di Negei Kelantan?  Ni, tengok ni:

http://pesonaasli.blogspot.com
Kes diabetes tertinggi di Kelantan

Dulu, memang ya.  Rakyat Kelantan kurang mengalami diabetes berbanding dgn penduduk negeri lain.  Tetapi statistik 2011 menunjukkan penghidap diabetes tertinggi adalah di negeri Kelantan.  Tak apa, jom kita lihat 7 langkah atasi diabetes:

  1. Semak BMi anda (Body Mass Index) >>> Mudah sahaja.. Berat (kg) bahagi tinggi (meter) darab tinggi (meter) >>> atau klik sini, untuk lebih mudah.. Kemudian, lihat jadual di sebelah kanan kalkulator tersebut untuk mengetahui BMI anda.
  2. Makan banyak-banyak sayur-sayuran dan buah-buahan.  Sedapnya!!!
  3. Bersenam atau aktifkan diri anda (naik tangga, turun tangga, letak kereta agak jaun - asal jangan bahaya sudah)
  4. Hindari rokok dan alkohol
  5. Ketahui faktor risiko pada diri sendiri.  Contohnya, umur, wanita hamil dengan sejarah diabetes, wanita yang melahirkan bayi lebih dari 4 kg, ada menghidap hipertensi, BMI lebih daripada 25 dan berumur lebih dari 30 tahun.
  6. Jalani pemeriksaan saringan diabetes.  Jika sampel darah ketika berpuasa adalah lebih atau sama dengan 7.0 mmol/L (milimolar) anda mungkin berisiko diabetes.
  7. Dapatkan bantuan untuk ubah cara hidup , baik dari segi pemakanan, aktiviti fizikal mahupun pengambilan ubatan (jika boleh elakkan, tukar kepada pengambilan bahan berkhasiat yang lebih selamat.)
Itu sahaja.  Mudah aje kan.  Katakan KITA BOLEH!!!  Nanti Tuhan Yang Maha Kuasa akan tolong.  Percayalah.  Janji amanahnya kita jaga >>> jaga kesihatan.


Hubungi kami segera! Perkhidmatan kami sentiasa 24 jam sehari, 7 hari seminggu! 0162972050 / suteracitra@gmail.com / fb page: Pesona Asli Shaklee Online atau isi borang ini: http://vitaminibumenyusu.blogspot.com/p/tempahan.html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang Add